narty biegowe

28 sty 2016

na dwóch deskach wokół Mogielicy

trasa narciarstwa biegowego wokół Mogielicy

Na ten dzień czekamy całą wiosnę, lato, jesień i kawałek zimy, dzień kiedy zaczynamy sezon białego szaleństwa. Tak jak w zeszłym roku, sezon biegowy rozpoczęliśmy na trasie narciarstwa biegowego wokół Mogielicy w Beskidzie Wyspowym.

Beskid ten poznawaliśmy jeszcze zanim zaczęliśmy przygodę z nartami, wędrując po zalesionych szczytach jednego z bardziej malowniczych Beskidów, wtedy jednak nie myśleliśmy, że tak polubimy zimowe wędrowanie po górach na nartach, ponieważ bieganiem nie można jeszcze naszej zimowej rekreacji do końca nazwać. Do tego stopnia lubimy ten sport, jako formę rozprostowania kości w zimowe i chłodne dni, iż wędrując po górach zawsze zwracamy uwagę na szlaki dogodne dla biegówek, a takich jest sporo w polskich górach.
Są trasy biegowe lepiej i gorzej przygotowane, a zależy to od bardzo wielu czynników, a przede wszystkim pokrywy śnieżnej, która jak widzimy i obserwujemy z roku na rok jest coraz mniejsza i w szybszym tempie topnieje. Poza czynnikiem pogodowym duże znaczenie ma czynnik ludzki, tj. chęci lokalnych władz i włodarzy lasów do przygotowania tras biegowych.

Cała znakowana trasa wokół najwyższego szczytu Beskidu Wyspowego mierzy nieco ponad 20 km, tworzy pętlę i prawie w całości poprowadzona została leśnymi drogami. Przyłączyć się do trasy można z wielu miejsc, my postanowiliśmy dojechać przez Przełęcz Słopnicką do parkingu na „Wyrębiskach”, gdzie po zapięciu na parkingu nart biegowych i oddaleniu się kilkaset metrów docieramy do początku trasy, która znajduje się przy krzyżu partyzanckim. Całą pętlę oceniam jako dość łatwą, trasa dość szeroka poza jednym, krótkim odcinkiem w lesie. Najtrudniejszy odcinek to nowy łącznik do początku trasy, którego nachylenie sięga 20%, ręce więc mocno pracują przy podejściu. W słoneczny dzień, jakim okazała się ostatnia sobota, pokonaliśmy 20,82 km trasy (cała pętla) z sumą podejść 861 m i sumą zjazdów 847 m. Tego dnia byliśmy zadowoleni z faktu, że mogliśmy ten dzień spędzić na świeżym powietrzu, w pięknych okolicznościach przyrody, na trasie mijając samych uśmiechniętych narciarzy, podziwiać ośnieżone szczyty i drzewa Beskidu Wyspowego.

zima w Beskidzie Wyspowym

wokół Mogielicy - rok 2019

INFORMACJE PRAKTYCZNE

• opis trasy wokół Mogielicy
  • informacje o warunkach na trasie, informacje praktyczne oraz darmowa wypożyczalnia sprzętu w budynku Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego przy LKS „Zalesianka”
  • bieżące informacje dotyczące warunków na trasie